maandag 25 oktober 2010

Concert Het Gelders Orkest in Schaffelaartheater, Barneveld

Op zaterdag 23 oktober concerteerde Het Gelders Orkest in het Schaffelaartheater in Barneveld. Het thema van de avond: ‘Weense klassieken’. Voor het orkest: Gordan Nikolić, tevens solist (viool). Tweede vioolsolist was Jelena Ristić.

Het programma opende met Sympfonie nr. 103 van Joseph Haydn. Een werk begint spannend met paukengeroffel. Goede opening van de avond! Vervolgens Concertone in C, KV 190 voor twee violen en orkest van Wolfgang Amadeus Mozart. Na de pauze stond Sympfonie nr. 4 in Bes, opus 60 van Ludwig van Beethoven geprogrammeerd.

Het orkest groeide naarmate het programma vorderde. Beethoven was het hoogtepunt van de avond. Tijdens dit werk was zowel de focus als het plezier van de gezichten van sommige orkestleden af te lezen. Het orkest wist met dit werk een muzikaal verhaal te brengen; het had zeggingskracht. Het werk Mozart kreeg eveneens extra positieve aandacht, hoewel om een andere reden, Tijdens de Concertone van Mozart stonden namelijk de drie solisten (tweemaal violist en klarinetist) centraal. Het werk van Haydn had minder zeggingskracht. Af en toe werd een onzuivere noot gehoord en tevens leek het orkest tijdens dit werk niet het niveau te halen wat het later in het concert wel haalde.

Uitblinkers van de avond waren Jelena Ristić (solist, viool) en Maike Reisener (solo-cellist in het orkest). Reisener speelde een belangrijke rol bij de uitvoering van Concertone van Mozart. Door haar muzikale spel en - inzicht kwijtte zij zich haar uitstekend van haar taak! Jelena Ristić is in 1985 geboren in Servië en won al jong prijzen op diverse concoursen. Zij bekleedt de functie van 1e en 2e concertmeester bij Het Gelders Orkest. Ristic spel kenmerkt zich door een goede techniek, precisie en een mooie klank.

Gordan Nikolić, dirigent en tevens vioolsolist, was tijdens het concert zeer aanwezig. Deze Servische violist speelt zeer gepassioneerd en maakt daarbij veel fysieke bewegingen. Helaas gingen zijn vele bewegingen ten koste van zijn spel. Daarnaast ging hij zozeer op in zijn spel dat oog voor samenspel en dirigeren naar de marge werd verschoven. Illusterend was de Concertone van Mozart waar de beide vioolsolisten nauw met elkaar moeten samenwerken. Nikolić, echter, ging hier zijn eigen gang.

De sfeer in de zaal was goed en na afloop waren er enthousiaste reacties. Uiteindelijk is dat het doel: dat mensen genieten van klassieke muziek. Het Schaffelaartheater brengt klassieke muziek dichterbij en dat is een groot compliment waard! Jammer is dat bij het ontwerp en bouw van de zaal niet meer aandacht is gegeven aan de akoestiek. Enige akoestiek draagt het geluid verder waardoor het concert nog meer zeggingskracht krijgt.

Het Gelders Orkest bracht wat je van hen mag verwachten. Een professionele benadering van de muziek, een goed programma, technisch capabele musici en een aantal uitblinkers. De volgende keer graag weer met maar graag weer met Ristić en Reisener op het podium en een dirigent die zijn of haar taak niet hoeft te combineren met een rol als (viool)solist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten