maandag 25 juli 2011

Concert Domitila Ballesteros, Grote Kerk Breda

Afgelopen vrijdagavond bezocht ik het concert van de Braziliaanse organiste Domitila Ballesteros in de Grote Kerk in Breda. Op de vrijdag zelf heb ik besloten om dit concert te bezoeken naar aanleiding van een Facebook-bericht van het account 'Orgel Breda' (dergelijke promotie werkt dus!).


Ballesteros studeerde onder andere bij Matteo Imbruno, Peter Planyavsky en Michael Radulescu. Ze staat te boek als een internationale concertorganiste. Verder is ze President van het Institute of Culture and Organistic Art. Ook heeft ze een boek gepubliceerd "Jeanne Demessieux's Six Études and the Piano Technique". Indrukwekkend CV!

In Breda stonden Sonate IV van Guilmant, een werk van Scheidemann, 2 werken van Vincenzo Petrali en 3 werken van Bach op het programma. De Stichting Orgelconcerten Breda heeft ervoor gekozen om de 8 Sonates van Guilmant in 8 concerten aan bod te laten komen.

Wat opviel aan het spel van Ballesteros is dat ze het orgel niet altijd onder controle had. Dit was met name in Sonate IV van Guilmant hoorbaar. Nu vind ik niet dat je als luisteraar foutjes moet gaan tellen, maar in dit geval ervoer ik de frequentie waarmee foutjes hoorbaar waren storend. Ballesteros begon de Sonate van Guilmant voortvarend. De eerste twee delen waren overtuigend. De laatste twee delen van de Sonate helaas niet. Het was te gewoon en te braaf. Al met al vroeg ik mij achteraf af of deze muziek Ballesteros wel ligt? Of zijn het te weinig studie-uren geweest? Of was het gewoon de spanning die parten speelde?

De rest van het programma was gelukkig een stuk beter. Na een goed uitgevoerd werk van Scheidemann werd het brede publiek vermaakt met een swingend werkje van de Italiaanse componist Petrali (dat later ook nog als toegift werd gespeeld). De Toccata en Fuga BWV 565 van Bach vond ik persoonlijk het mooist uitgevoerde werk van de avond. Sprankelend en met lef gespeeld. Mooie registraties.

Complimenten aan de Stichting Orgelconcerten Breda om de in Nederland niet bekende organiste Ballesteros uit te nodigen. Gemeten naar het aantal concertbezoekers en het enthousiasme bij de luisteraars was dit concert een succes. En daarmee hebben zowel Ballesteros als de Stichting zich uitstekend van hun taken gekweten. Maar heeft Ballesteros de verwachtingen waargemaakt die je als luisteraar krijgt als je haar CV leest? Dan is mijn antwoord ontkennend: tijdens dit concert helaas niet. Het was goed, maar het was zeker geen topconcert.

P.S. Qua marketing is de Stichting Orgelconcerten Breda onderscheidend. Een serie orgelconcerten door bekende en onbekendere internationale organisten, een uitgebreid programmaboekje voor de hele serie, een gratis invitatie voor een volgende concert in de serie, een enquête na afloop van het concert en een gastvrij ontvangst zijn hier kenmerken van. Klasse!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten