zaterdag 11 augustus 2007

Seifen in Altenberg

Afgelopen woensdag in Altenberg (Odenthal) geweest. Nog geen twee uur rijden; Altenberg ligt nog boven Keulen. Temidden van een prachtig stukje niemandsland staat daar opeens die immens grote Altenberger Dom. In 2005 ben ik hier al eens eerder geweest. Recent is het orgel gerestaureerd. Het resultaat mag er zijn. De klank heeft meer kleur gekregen en bovendien heeft het orgel meer karakter.

Aan het orgel was Wolfgang Seifen. Hij staat bekend als een groot improvisator. Ik had hem nog nooit gehoord. Daarom had ik besloten om zowel het gerestaureerde Domorgel als Seifen te gaan beluisteren. Het leuke van Altenberg is dat de speeltafel ook beneden staat. Dus je kunt de organist op z'n vingers kijken. Tenminste, als er niet teveel mensen zijn.

Ik ben onder de indruk van Seifens virtuositeit en creativiteit. Hij weet een goede spanningsboog te maken. Bovendien is hij meester in de contrapunt. Alsof hij inventionen van Bach zit te spelen. Mijn kritiek op Seifen is dat hij de zorgvuldig opgebouwde muzikale spanningsboog zelf enigzins verstoort. Zijn ideƫen lijken oneindig, waardoor zijn improvisaties te lang duren. Seifen heeft tijdens het concert meer dan 2 uur op de orgelbank gezeten!

Heeft Seifen aan mijn hooggespannen verwachtingen voldaan? Gedeeltelijk. Ik wil hem zeker nog eens gaan beluisteren. En hoe gedroeg het Altenberger orgel ten opzichte van mijn verwachtingen? Zeg ik voldoende als ik iedereen aanraad om er eens te gaan luisteren? Kijk voor concerten op http://www.altenberger-dommusik.de/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten