maandag 9 augustus 2010

Verbier Festival en Medici.tv

Het Verbier Festival is alweer een week voorbij. "A unique opportunity to see some of the greatest names in classical music in one of the most beautiful places on earth", aldus de organisatie op haar website.

Het festival was georganiseerd van 16 juli tot 1 augustus 2010. Het programma van het festival was divers. Opera (Richard Strauss' Salome bijvoorbeeld), pianorecitals (Evgeny Kissin, Yaju Wang) , orkestwerken, jonge musici (Kit Armstrong bijvoorbeeld), maar ook de gevestigde orde (Martha Argerich). Gedurende het festival stond het Verbier Festival Orchestra onder leiding van Charles Dutoit, Valery Gergiev, Daniel Harding en anderen.

Inderdaad: het Verbier Festival is een unieke mogelijkheid om de grote namen uit de klassieke muziek te beluisteren. Dit heb ik dan ook gedaan.Met verbazing heb ik geluisterd naar Kit Armstrong. Een jonge pianist en componist die tijdens een recital een eigen werk speelt. Ook heb ik het recital van de fenomenale Evgeny Kissin, maar ook het verstilde recital van Nicolas Angelich beluisterd, heb ik Argerich gehoord en heb ik mijn oren de kost gegeven bij de uitvoering van Prokofiev 2e pianoconcert door Yuja Wang en het Verbier Festival Orchestra olv Charles Dutroit.


Er gaat niets boven de ultieme beleving van het bijwonen van een concert. Maar dat neemt niet weg dat ik enorm heb genoten van de bovengenoemde concerten vanachter mijn computer. Via Medici.tv worden deze concerten uitgezonden. Inschrijven met een gratis account en vervolgens zijn de mooiste concerten op virtuele wijze live bij te wonen. Het gehele Verbier Festival is opgenomen en uitgezonden en deels ook nog terug te luisteren. Ook andere concerten en concertreeksen worden door Medici.tv opgenomen, zoals de concerten in het Auditorium du Louvre in Parijs. 


Medici.tv is een fantastisch initiatief en verdient een warme aanbeveling voor alle muziekliefhebbers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten