zaterdag 18 september 2010

Nieuwe CD Javier Perianes (Piano Sonates, Manuel Blasco de Nebra)

Afgelopen week heb ik via Plaatpaal van Radio4.nl kennisgemaakt met de nieuwste CD van Javier Perianes. Hij heeft voor het label Harmonia Mundi werken van Manuel Blasco de Nebra opgenomen.

Inmiddels heb ik deze CD via de Plaatpaal van Radio4 meerdere malen afgespeeld. Wát een mooie CD! De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik muziek van Manuel Blasco de Nebra niet kende. Misschien is dat ook niet zo verwonderlijk: deze Spaanse componist is op 34-jarige leeftijd overleden. Toch heeft hij ongeveer 170 werken gecomponeerd (aldus Wikipedia).

Scarlatti
De muziek van Manuel Blasco de Nebra doet denken aan Domenico Scarlatti. De typische en zo herkenbare stijl van Scarlatti is ook te horen bij Blasco de Nebra. De door Perianes opgenomen werken vertellen hun eigen verhaal, maar hebben in de kern hetzelfde karakter. Ik haast mij om te zeggen dat de werken van Blasco de Nebra geen slappe kopie zijn van Scarlatti. Verre van dat zelfs. Blasco stond tijdens zijn leven al bekend om zijn talent en excellente spel. Dat dit zo was geloof ik graag: de composities die hij nagelaten heeft getuigen hiervan.

Opgenomen werken
Perianes heeft de zes pianosonates van Blasco de Nebra opgenomen. Deze pianosonates bestaan uit twee delen. Iedere pianosonate begint met een Adagio-deel. Het tweede deel is een Allegro-deel (sonate 5 een Presto-deel in plaats van Allegro). Daarnaast heeft Perianes twee van de zes Pastorellas (nummer 2 en 6) opgenomen. Die keuze begrijp ik niet zo goed. Waarom wel de zes pianosonates en niet de zes Pastorellas. Okay, dan was er een tweede disc nodig geweest, maar dat had ik niet erg gevonden ;-)

Verder...
De kwaliteit van de opname is goed. Er is rekening gehouden met de ruimte en anders klinkt de opname direct. Zeker met deze muziek ervaar ik dat als prettig. Het spel van Perianes is fantastisch. Deze jonge pianist (1978) heeft misschien niet de bekendheid die nog jongere collega's van hem wel hebben, maar dat zegt niets over zijn kwaliteiten. Zijn techniek is uitstekend en hij kan een verhaal vertellen!

Harmonia Mundi: gefeliciteerd met deze aanwinst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten